Ecuador - het vaste land - back to reality
8 april 2018 - Latacunga, Ecuador
Oké, nog niet helemaal maar wel een klein beetje back to reality was dit. Je beseft je soms pas echt hoe mooi iets was als het voorbij is. Tuurlijk hebben we elk moment genoten op de Galapagos maar pas op het vaste land dacht ik nog meer, wauw dat we dit op deze manier hebben kunnen meemaken is wel echt bijzonder geweest. Ik denk ook echt dat ik lichte sagerijnigheid heb gehad daarna in Quito. Ik moest echt schakelen van een rustig eiland met elke dag mooi weer, nieuwe mooie dingen naar een drukke stad vol met auto’s, waar voor ons weinig mooie dingen waren, het moeten letten op je spullen en 20 graden met bewolking en regen. Maar goed, nog niet slecht natuurlijk maar wel heel anders. In Quito hebben we niet veel gedaan, n beetje gechilld, gesport en rond gelopen in de stad.
Na Quito zijn we naar Baños gegaan. Een korte busrit van 3,5 uur. In Baños hadden we een planning vol activiteiten. Op de eerste dag hebben we gehiked op een berg omdat op de top van die schommels zouden zijn die je veel op bijvoorbeeld instagram ziet. Ik ben fan van schommelen dus natuurlijk wilde ik hierheen.
Ik moest hier wel wat voor over hebben want het was 2 uur omhoog lopen, behoorlijk steil, tussen de bomen op een heel dun zandpaadje. Maar goed, uiteindelijk gehaald na maar twee keer vloeken op de weg.
Meestal in je hoofd heb je dan een beeld hoe iets eruit ziet van bijvoorbeeld foto’s. Dat had ik ook bij deze schommels en waarschijnlijk als jullie mijn instagram foto hebben gezie (de eerste schommelfoto) hebben jullie een heel ander beeld dan dat het in werkelijkheid was. Sowieso waren wij er op pasen, geen goed idee dan in een stad te zitten want alles was twee keer zo duur en de stad alleen al zag zwart van de mensen. Iedereen had blijkbaar het paasweekend vrij (hier was dat vrij t/m zondag).
Even terug naar de schommels. Bovenop aangekomen was daar gewoon een autoweg naartoe en kon je zelfs met de bus ernaartoe.. (wist ik dus niet). Bovenop aankomen is het zo druk dat er een mannetje het parkeren van alle auto’s regelt. Het leek wel een soort mini pretpark daarboven, of eerder misschien een mini speeltuin. Je had twee restaurants boven en het was helemaal niet 1 mooie schommel tussen de bergen na een hike, het waren in een park gewoon zes schommels waarvoor je in de rij moest staan. 1 rij was zeker dat je 30 mensen voor je zou hebben, nou dat ga ik dus zeker niet doen. Verder had je ook een minikabelbaan en plekken waar je foto’s kon maken wat dus iedereen ook aan het doen was met hun selfiesticks. Verderop had je gelukkig een leukere schommel waar maar 1 iemand in de rij stond, dat is dus die van de foto’s. Ik was er nu toch dus dan maar wel genieten van dit 😃. Je betaald 1 dollar en het was wel leuk om zo even tussen de bergen te zweven.
Na een klein uur zijn we terug gelopen. Het was geen goed idee sneakers aan te hebben op dit pad want continu ging ik bijna onderuit en twee keer ging ik letterlijk onderuit. Het pad was zo steil en glad dat ik net zo goed op mn kont had kunnen gaan zitten en naar beneden glijden ipv lopen. Maar goed, Warre, de held, heeft me continu bij het wegglijden behoed voor elke 5 minuten een nieuwe val. Met een uur stonden we weer in de stad.
De volgende dag is Warre gaan rotsklimmen wat hij super gaaf vond! Ik heb een poging gewaagd maar het is niet echt iets voor mij. Je moet je vast pakken aan een rots, hebt dan geen goede grip en dan moet je je benen verplaatsen. Ik heb daar gewoon (zoals bij veel dingen) te weinig durf voor. Laat mij dan maar gewoon kijken en foto’s maken in dit geval. Warre daarintegen leerde snel en was steeds sneller bovenin.
De volgende dag hebben we geziplinend tussen de bergen. Mega leuk en het ging veel te snel voorbij! Doe je niks aan natuurlijk.
De dag erna hebben we een wellnes dagje gedaan, dit stelde niet mega veel voor maar was wel even lekker ontspannen. De laatste dag in Baños zijn we naar de jungle geweest. Ook hierbij had ik natuurlijk weer een heel plaatje in m’n hoofd hoe dit zou zijn na een filmpje te hebben gezien. Maar goed, tuurlijk is dat plaatje niet zoals je denkt. Ik verwachte bv met kanoen dat we zouden kanoen over een rustige kalme rivier, door de jungle, heerlijk ontspannen. Nee Leonie, droom verder.. de rivier is gewoon met stroming en vol met stenen waardoor we 2x vast kwamen te zitten en zeker twee keer ging de kanoe bijna op zn kant. Daar gaat mijn stresslevel weer, terwijl Warre eerder de tijd van z’n leven heeft. Twee keer moesten de mannen ook uit de kanoe om te zorgen dat de kanoe weer kon varen nadat we vast zaten. Maar goed nadat ik een paar keer heb ontdekt dat we wel bijna kantelen maar niet zo snel helemaal ben ik iets meer ontspannen. Het is ook zeker heel mooi om dit te doen in de jungle! Na het kanoen hebben we door de bagger een jungle wandeling gemaakt naar een waterval. Ik had eigenlijk verwacht dat we dan iets van wildlife zouden zien. Iets van grote spinnen, aparte vogels of apen. Maar.. eigenlijk hebben we niks gezien en ook geen geluiden gehoord. Waarschijnlijk hadden we dan dieper de jungle in moeten gaan voor meerdere dagen om dat te zien of te horen.
Als laatste hebben we een stam bezocht. Op de foto’s van de tour zag je naakte mannen met n natuurlijk lapje voor hun kruis. Bij de echte stam hadden de mensen gewone kleren aan eigenlijk, en voor een bepaalde show een soort kralen ding. Ze gaven een soort dansshow met hawairokken, trommels en kralen bh’s. Warre moest vooral lachen omdat hij denkt dat het gewoon hun werk is en dat ze na de laatste show naar hun echte huis gaan. Ik probeer echter te blijven geloven in het sprookje dat ze daar wel wonen in hun hutjes.
Voor we de tour gingen doen hoorde we over het zien van apen, toekans, papagaaien en slangen. Deze bleken dus gewoon te wonen bij de stam. Twee apen, een papagaai en een slang in een kist. Niks in het wild dus eigenlijk. Maar goed, we hebben ons vermaakt en toch wel een beetje het jungle leven meegekregen.
In de laatste dagen van Ecuador zijn we nog naar het Quilotoa lake geweest. Super mooi en een heerlijk dagje weg!
Maandag vliegen we naar Colombia voor nieuwe avonturen 😍 zin in!!
#Can’t believe it is already our last country in the south of America*
Love,
Leonie & Warre


Eindelijk heb ik alle prachtige verhalen gelezen en ik moet zeggen ik heb ervan genoten. Samen met de foto’s krijg ik een mooi beeld van jullie reis. Moet je nog wel even melden dat jij hetzelfde als je mams hebt. Je schept jezelf een beeld van waar je naar toe gaat en dan is de werkelijk toch iets anders. In de jungle zoeken naar slingerende apen en misschien Tarzan 😂🤣. Blijf genieten en ga nu regelmatiger de verhalen lezen. Dikke knuf 😘