De afsluitende blog

3 augustus 2018 - Amsterdam Airport Schiphol, Nederland

Hoi allen!

Hij is wat verlaat maar ik dacht ik schrijf hem toch nog even! Het laatste stukje kan natuurlijk niet achterblijven. Even denken, ik was gebleven in Canada, in de regen.. Gelukkig is dit opgeknapt de laatste 2,5 week! We hebben in deze weken dan ook vooral gechillt. We hebben 6 dagen in Pedington gezeten. Dit is DE plek in Canada waar de meeste zonuren zijn. We zaten er vlakbij, vandaar dat we hierheen zijn gereden. We hadden mooi uitzicht op een groot meer en hadden tot het weekend een hele camping verdieping voor onszelf. Toen het weekend werd kwamen langzaam alle Big Rigs binnen druppelen. De plekken op deze camping waren niet heel groot en dus stonden we in het weekend helemaal ingebouwd tussen mega campers en dikke pickups. Ik denk dat van de 300 plekken die er waren er 290 mensen een Ford Pickup hadden. Daarnaast waren sommige campers zo groot als Brouwer bussen of nog groter. Mensen hadden alles bij zich. Van een tv tot een playstation buiten en nog veel meer andere gekke dingen. Eigenlijk gewoon hun hele huis. Wij kijken altijd onze ogen uit met waar ze allemaal mee aan komen zetten.

Een klein kindje liep dan ook langs onze auto en zei: papa, waar hebben die mensen hun camper? Ik zie alleen een auto bij hun... ehh ja bedankt, dat is eigenlijk gewoon onze camper. Maar goed dat ziet er vergelijken de rest waarschijnlijk zo armoedig uit dat dat kindje het niet helemaal begreep. Maar, dat terzijde. We hebben hier heerlijk uitgerust, een boek gelezen en weinig uitgevoerd. We willen natuurlijk ook wel uitgerust terug komen!

Na een kleine week hier gechillt te hebben zijn we naar Vancouver gegaan. We zijn hier eerst 1 dag geweest voor we naar Vancouver Island vertrokken. We hebben wat de stad rond gebanjerd. Leuk op zich, maar zeker niet de leukste stad die we gezien hebben. Maar goed vlak voor we terug vlogen naar Nederland hebben we nog twee dagen gehad in Vancouver en de leukste kanten van Vancouver gezien, de eerste dag nog niet echt.

Onze enerlaatste stop was Vancouver Island. We zijn hierheen geweest met de Ferry wat alleen al heel leuk is! Best mooi uitzicht daarnaartoe! Op Vancouver Island zijn we naar Victoria geweest wat een leuk schattig stadje is. Dit viel meer in de smaak dan Vancouver zelf. Wij zijn gewoon kleine steden mensen denk ik.

Na Victoria zijn we naar Campbell river gereden. Hier keken we echt super erg naar uit! Dit had twee redenen. We hadden een super mooi Orca camp hier geboekt als afsluiting en dit betekende ook dat we bijna naar huis zouden gaan waar we toch wel erg zin in hadden. Op de 16e stonden we dan ook netjes bij de haven om opgehaald te worden met de boot voor Orca camp. Vol enthousiasme met allerlei ingekochte spullen. Het kamp zou vier dagen  en drie nachten zijn en we zouden tijdens dit kamp gaan Kayakken met Orca's en ook andere dieren spotten zoals andere soorten walvissen en beren. We zouden op een kamp zitten met luxe tenten, een chefkok, een hottub en een sauna. Nog lekker even genieten die laatste dagen!

Tenminste.. dat dachten we! Tijdens een zes maanden reis heb je altijd wel hier en daar pech. Nu hebben we wel een paar kleine niet noemenswaardige dingetjes gehad maar Canada was toch wel het hoogtepunt qua leren omgaan met tegenslag voor ons.

Op de haven zei de kapitein namelijk dat er 2 mensen te veel waren en dat hij dit niet begreep. Wij dachten, dit kunnen wij zeker niet zijn. Wij hebben dit geboekt. Toch maar wel even kijken naar onze reserveringsbevestiging want het bleek dat onze namen er niet op stonden. We hadden dit maanden geleden geboekt en dus niet meer naar omgekeken. Wat bleek bij checken.. onze reservering was voor de 19e van juli en niet de 16e van juli... oepsie.. Daar kwam de stress, de teleurstelling en vooral ongeloof.. We hebben wel een tijd daar gestaan met: dit kan niet, dit is een fout, dit hebben we niet gedaan. Maar goed, helaas bleek niets minder waar, wij hadden verkeerd geboekt. Ipv de 16e tot de 19e, hadden we de 19e tot de 22e geboekt. Onze tassen werden dus maar van de boot gehaald, terug op de kade gelegd en de boot vertrok zonder ons. Sta je dan met je goede gedrag. Natuurlijk hebben we nog van alles geprobeerd te regelen, van vliegticket omboeken tot proberen de auto te verlengen qua dagen. Maar goed het zat ons gewoon niet mee allemaal. Ongeluk komt met drie en dus zat dit heel erg tegen en niks lukte. Uiteindelijk hadden we als enige optie om de kaarten die we hadden te verkopen. Maarja wie gaat er 3 dagen van te voren een klap geld neerleggen voor een Orca camp.. mensen willen daar graag heen maar willen niet de hoofdprijs betalen. We hebben hierom dus ook besloten het niet te verkopen en te proberen het via de verzekering terug te krijgen.

Eenmaal in Nederland lukte het niet via onze reisverzekering en ook niet via onze creditcard. Eigenlijk had ik het allang opgegeven maar Gelukkig was dit toch echt wel onderdeel drie van ons ongeluk wat geweest was. (nummer 1 was dat onze voorruit kapot is gegaan door een honkbal waardoor we schade hebben moeten betalen). Bij thuiskomst in Nederland hebben we namelijk via onze andere annuleringsverzekering die ik blijkbaar had (doorlopend) het geld terug gehad!!! Je wil niet weten hoe blij we hiermee waren! We dachten het geld kwijt te zijn. Dit is nog steeds niet het ergste want liever gezond terug met minder geld dan ongezond terug naar Nederland maar dit was toch wel echt heel fijn! Het blijft toch wel veel geld wat je anders verliest voor niets. Ideaal want nu kunnen we hier gewoon andere mooie dingen van doen :). Tuurlijk is het jammer van Orca camp, maar goed dit kunnen we altijd nog wel een keer doen. We hebben alsnog fijne dagen gehad de laatste dagen en dat komt ook mede door de fijne plek waar we hebben kunnen verblijven. We hadden natuurlijk geen zin meer om weer in die auto te slapen nadat we alles hadden ingepakt en de auto hadden leeggehaald. We hebben dus in een Airbnb geslapen en de mensen hier waren heel aardig en gastvrij! We voelden ons helemaal thuis en hebben genoten hier. Zo hebben we bijvoorbeeld nog een vrouw hier ontmoet van 68. Deze vrouw heeft haar huis voor een jaar onderverhuurd om vervolgens zelf te gaan reizen!! Hoe stoer is dat!! Sowieso is ze ons voorbeeld voor hoe je je leven na je pensioen kan indelen. Ze vond het wel eng want ze ging bijvoorbeeld ook naar Zuid-Amerika en als wij onze ervaringen vertelde dacht ze soms dat ze het zelf niet zou gaan redden daar met bijvoorbeeld navigatie of wat dan ook. Die lieve Warre heeft haar wat gerust gesteld en een app voor haar gedownload zodat ze in zuid-Amerika gewoon via haar app haar hostels enz. kan vinden. Super lieve vrouw was dit.

Na dit financiële drama maar ook na een fijne tijd in dit Airbnb was het tijd voor onze laatste 2 dagen in Vancouver. Deze twee dagen hebben we de mooiere kant gezien van Vancouver en hebben we kunnen genieten van het mooie weer op het terras. We hadden een hotel wat ook super fijn is na twee maanden te hebben geleefd in een auto. We zijn nog even wezen winkelen want ik heb nogal wat kleding weggegooid waardoor ik eigenlijk niet eens meer een trui had voor in het vliegtuig. Prima vermaakt dus deze laatste dagen!!

Nu denken sommige van jullie waarschijnlijk dat jullie nog een deel missen in mijn blog. En dat klopt inderdaad. Een groot belangrijk deel heb ik nog niet eens verteld! Het is ook eigenlijk een verhaal wat ik liever aan mensen face to face vertel maar een klein stukje kan ik er wel over zeggen :). Drie weken voor wij naar huis gingen zijn wij er namelijk achter gekomen dat wij niet met z'n tweeën naar huis zouden gaan maar met zijn drieën! Het was voor ons heel onverwachts en op het begin even schrikken maar we zijn nu de gelukkigste aanstaande ouders die ik kan bedenken! We weten nu ongeveer een maand dat ik zwanger ben en dat we 2 februari een kindje verwachten! Dit is de mooiste souvenir die je mee kan brengen van zo'n mooie reis denk ik zo!!

Want wat hebben we genoten.. elke dag en nu nog steeds. Als we de foto's terug kijken dan krijgen we een glimlach op ons gezicht en beseffen we dat dit echt een van onze mooiste dingen was in ons leven.

Dankbaar dat we dit hebben kunnen doen en trots dat we er zelf voor hebben gezorgd een droom uit te laten komen.

Het belangrijkste wat ik hiervan toch wel heb geleerd is dat als je iets wil, de mogelijkheden er altijd zijn. Dus heb je een droom en wil je iets, ik zou zeggen, voer het uit!!

Iedereen super bedankt voor het lezen. Ik hoop dat iedereen het leuk vond en niet dat ik jullie tot gapen heb gebracht af en toe. Wie weet ga ik dit in de korte vakanties blijven doen want ik hou er wel van om alles op papier te zetten en ook de reacties zijn altijd heel leuk !

Zie onderin wat leuke weetjes!

Dikke kus Leonie, Warre en de kleine traveller baby.

Mooiste land: Peru

Aantal gereden kilometers met de campervan: 12.223

Aantal nationale parken Amerika en Canada: 13

1. Coby de Zwart.:
    3 augustus 2018
    Wat een geweldige reis hebben jullie gemaakt. Dat draag je je hele leven mee. Ik heb genoten van je blogs. U in Nederland ook genieten van de mooie herinneringen en natuurlijk van de kleine graveller die met jullie mee terug is gekomen. Liefs❤️😘
  2. Andre enanita:
    5 augustus 2018
    Heb je laaste ver haal gelezen,wel een behoorlijk pittige ervaring maar op zo een gigantische reis zitten ook risicos vast.maar prachtige dingen gezien.Toch??en een cadeau tje mee naar huis meegenomen ,! Gefeliciteerd, groetjes van anitaenandre